Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.10.2012 22:33 - Има само един мит… между миналото и бъдещето, или Човека-марка срещу човека-паек
Автор: lvm Категория: Бизнес   
Прочетен: 773 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 10.11.2012 16:38


         Митът е измислица, получила признание от цялото общество.

         Платон
 

Хората вярват на описания. Ето аз, например, в началото на тази книга ви казах, че съм НЛП треньор. Някой усъмни ли се? Някой изиска ли доказателство? Някой написа ли писмо в издателството с молба да му изпратят сканирано копие на дипломата ми или сертификата? А даже и да ви бяха изпратили, как да проверите, че дипломата не е фалшива, а образованието – струващо? Как да разберете доколко сериозна е моята практика? На вас ви се струва глупост всичко това? Вие помните, че не може да се учи, може само да се научи. Вие знаете, че моят опит няма да се излее автоматически в главата ви, но, въпреки това, все пак искате да четете книга, написана от професионалист…

Това не е глупост. Това е реална възможност да построите свой собствен мит.

 

Конструиране на мита

Шестнадесето правило на НЛП

ПРОЗРАЧНО Е ВСИЧКО В ТОЗИ БУШУВАЩ СВЯТ,

ИМА САМО ЕДИН МИТ, ЗА НЕГО СЕ ДРЪЖ.

ИМА САМО ЕДИН МИТ МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО,

ИМЕННО ТОЙ СЕ НАРИЧА ЖИВОТ.

 

Нека тези думи станат мантра за вашия успех. Напявайте си тази песничка докато шофирате, по време на вана, в душа, в басейна, във фитнеса, на опашката, по време на изпълнение на рутинна работа. Пейте и работете над създаването на митологеми.

Какво е това МИТ? Митът е това, което никога не е било, никога няма да бъде, но винаги е… Митологемата, създадена от звезда, - това е този образ на успешния «аз» към който човек се стреми и който желае да закрепи в съзнанието на околните хора.

Каквато и сфера за прилагане на талантите си да сте избрали, трябва да създадете мит за себе си.

За какво изобщо му е нужен на човек мит? Това, в което вярваме става наша реалност. А това значи, създавайки мит за себе си, ние се приближаваме до нашия идеал.

Ако майката казва на сина си: «В нашия род всички рисуваха. Но ти си просто гений. Ти ще си истински художник», то така, най-вероятно и ще се случи. Майката създава на сина реалност, прогнозира бъдещето, програмира го на успех.

Ако тъщата казва на зет си: «Дъщеря ми готви неотменно. Просто ще си оближеш пръстите. Всички й се възхищават», то иска-неиска на мъжа ще му се наложи да свиква с патладжаните, които той от детство не харесва, защото «всички се възхищават». Разбира се, съзнателно той няма да пренастройва своите вкусове… Но механизмите на подсъзнанието работят безотказно.

Ако пациентите напишат благодарствено писмо в клиниката, където работите, чакайте повишение.

Ако по време на вашата отпуска няколко човека от фирмата кажат, че без вас в предприятието е хаос, че никой не се справя, нито един мениджър не може да напише смислен отчет, той, най-вероятно, ще иска да ви даде премия или да ви вдигне заплатата. Трябва все пак да си пази ценните кадри!

Животът – това е само 10% от това, което ни се случва, и 90% как реагираме на това.

 

Гледна точка

Тя:

- Вчера се върнахме от познати. Всичко беше просто супер! Главозамайваща нощ…Първо – дълга прелюдия, както във всички френски филми. С ласки ме доведе до безумие! Почти два часа се целувахме, като младоженци! А след това безудържен секс! Нон стоп 2 часа! Пет оргазма, един по-силен от друг! Всичко бе просто незабравимо!

Той:

- Прекалихме малко вчера… Първо дълго не ми ставаше, после не можах да свърша…

И така, конструирайте мит за себе си…

 

Още един успешен НЛП модел

  1. Определете целевата аудитория

Митът не може да съществува от самосебе си. Той има нужда от потребители. За кого е разчитана вашата приказка? За шефа? Деловия партньор? Читателите? Любовника? Родителите?

За всяка аудитория вие ще плетете различни басни, но помнете, че като цяло всички тези приказки трябва да съставят единно произведение – сборникът «Хиляда и една нощ».

2.Съберете информация за аналогични продукти

Разберете как рекламират вашите конкуренти, ориентирайте се на имиджа на други марки.

Попитайте приятелката си, как е изпросила норковото палто от мъжа си. Вземете от нея успешния модел и започнете да действате!

3.Намерете своето УТП

В какво се състои вашето уникално търговско предложение? С какво е по-хубаво вашето резюме? Защо именно на вас трябва да предложат мястото на началник на отдела за разпространение? Какви специфични, а най-добре уникални (!) знания и способности притежавате?

Измислете и убедете другите в това!

1.              Прикрепете си позитив

Разказвайки за себе си се усмихвате, излъчвайте положителна енергия, говорете според фактите, но ги украсявайте в разноцветни тонове.

2.              Станете герой на вицовете

Не се притеснявайте да измисляте сплетни за себе си, да ги събирате в легенди, да съчинявате притчи. Нека около вашето име постоянно възниква шум. Шумът за звездата е като вода за растенията. Но шумът около вашето име не трябва да съсипва вашия авторитет. Ако добри новини няма, не пускайте на всеобщо обозрение лошите.

3.              Създавайте неопровергаеми митове

Никога не стройте вашия мит върху чиста лъжа. Той просто няма да издържи. За какво да измисляте несъщетсвуващи неща, ако може да изкопаете факт от вашата реална биография и просто да придадете на тези събития малко повече значимост, да лакирате действителността?

4.              Формирайте група за поддръжка

Нека информацията към публиката постъпва от на пръв поглед «незаинтересовани» лица.

Нека за вашите таланти, за вашата незаменимост и необходимост говорят другите. На вас само ще ви се наложи да съотвествате – а това вече е много.

5.              Настройте се на вълната на самоизпълняващи се предсказания

Постепенно вие ще прилагате все по-малко усилия за жизнеобезпечаването на вашия мит. Лека по лека той сам ще започне да работи за вас и за себе си. А на вас ще ви остане само да държите ръка на пулса и на време да промените курса на движение. 

 

Закони за създаване на марка

 

Истинската звезда – това е марка. Това е проект. И както за всеки нов бизес се пише бизнес-план, така и за създаване на звезда е нужен такъв план, план, написан по законите за създаване на марка.

Аз няма да изобретявам колелото и да измислям нещо ново. Техниката за създаване на марка е извесна на всеки бизнесмен. Сега посредством НЛП ние ще направим за вас модел за производство на звезда, ние ще подходим към работата сериозно – с микроскоп…

И така..

1. Закон за разширяване

Мощността на марката е обратнопропорционална на нейното прилагане.

Ако хората са свикнали с това, че вие сте боксьор и вечер трошите глави на ринга, не си струва да разкривате на целия свят вашата трепетна душа и да започвате да пеете романтични балади. Няма да ви разберат. Вие ще загубите своите спортни фенове, които са сигурни, че в ежедневието вие също размахвате юмруци. И вие няма да намерите сополиви поклонници, които просто ще припаднат от вашия зверски боксьорски вид. Публиката не прощава на своите марки разноплавност. Публиката не иска да знае, че боксьора има сърце. На нея не й пука. Тя иска кръв и зрелища.

Разбира се, вие може да кажете, че публиката е глупава. Флаг ви в ръце и попътен вятър в гърба. Но все пак най-добре да не се разнасяте..

  1. Закон за свиване

Колкото повече е приложима сферата, толкова е по-силна марката

  1. Закон на общественното мнение.

Не рекламата, а марката създава общественото мнение.

Днес марките вече не биват създавани. Те се създават сами. Новата търговска марка трябва да е способна да привлече към себе си вниманието на обществото, в противен случай тя ще се окаже несъстоятелна. Но как да привлечем вниманието на потребителя? Най-добрия начин е да стане първа марка в нова категория.

«Плейбой» - първото списание за мъже.

«Тайд» - първият прах за пране.

«Ксерокс» - първият копирен аппарат, използващ обикновена хартия.

Секретарката Сашка – любовницата на шефа, заради която той остави жена си.

Нина Иванова – учителка на годината в град Севлиево.

Медиите преди всичко разказват за новините, а не, кое е признато за най-добро. Ако за вашата марка заговори пресата, то вие имате шанс да привлечете вниманието на потребителя. Най-лесно е да размърдате пресата, заявявайки не за създаването на нов продукт, а за създаване на нова категория. Новата книга на писателя – скучна информация за пресата. А създаването на нов жанър в литературата – гореща кифличка.

  1. Закона на рекламата.

Появявайки се на свят, марката, за да просъществува, се нуждае от реклама.

Общественното мнение е мощен инструмент. Обаче с времето имиджа на марката в съзнанието на потребителя започва да помътнява. Идва време и лидера е принуден да строи стратегия вече не върху обществено мнение, а върху реклама. Бюджетът на разходите за реклама трябва да се сравни с бюджета за отбрана. Харчейки милион долара, вие нищо няма да придобиете, но лишавате конкурентите от възможност да заемат мястото ви на пазара.

Как работи това в живота? Апартамент в престижен район, скъп автомобил, костюм от Армани, швайцарски часовник, почивка на Канарските острови, в края на краищата, просто красива, стегната фигура, свежа риза и стилна прическа – всичко работи за вашият имидж.

  1. Закона на думата.

Марката трябва да оставя впечатление в паметта на потребителя..

Какво ви идва на ум, когато мислите за «Мерцедес»? Скъп, немски, недежден… А важното – престижен!

Ако искате да създадете собствена марка, вие трябва да концентрирате усилията си върху това да закрепите в съзнанието на хората само една дума. Това е дума, която ще ви представлява. Дума, безразделен собственик на която сте изключително вие.

Ако хората започнат да използват ващата марка в качество на име нарицателно, знайте: тя се е превърнала в редовно понятие, подчинявайки си цяла категория.

«Направете ми, моля, ксерокопие».

«Подайте ми скотч».

«Скъпи, изрежи моя силует».

«Мама – е най-разбиращият човек!»

«Нашата баба – това са най-вкусните банички на света!»

«Мъжът ми е най-добрият ми приятел!»

  1. Закон за доверие

Важен залог за успеха на всяка марка е нейната автентичност

С ефекта на грамота за доверие се сблъсквате в повседневния живот. Спомнете си, колко пъти сте стигали до вратата на нов ресторант и, виждайки почти празната зала, с разочарование сте продължили напред? Повечето хора предпочитат да постоят на опашка, очаквайки, кога ще се освобиди масичка, а не да седят в уютна самота. Почти всеки от нас ще си помисли: ако тук обстановката е действително приятна, то най-вероятно на входа ще има опашка от желаещи да влязат.

Ако във вашия дом постоянно се събират хора, организират се празници, то скоро ще придобиете слава на гостолюбив домакин. Ако на тези срещи се подават изискани блюда, зад гърба ви ще ви наричат «майстор-готвач». Ако масата се сервира красиво, вие ще се прочуете като естет.

Това продължава да работи в любовта и в професията. Ако вашата любовница каже на приятелките си, че вие сте сексуален гигант, всички ще й завиждат, а някои ще искат да проверят… А ето ако вашият приятел каже на приятелката си за това, тя ще реши, че вие сте гей. Така че бъдете внимателни!

  1. Закон за качество

Качеството е много важно, но не само с него се прави марка.

«Ролекс» е най-известната марка скъпи часовници. Действително ли «Ролекс» прави най-качествените часовници? Кой знае, може би… Означава ли нещо това? Вероятно не… За успех ще ви се наложи да свиете фокуса, да изберете успешно име и да определите висока цена.

Вероятно, някой във вашата фирма може да направи квартален отчет не по-лошо от вас, но никой не може ТАКА да го поднесе – в гланцова папка, ефекто съпровождайки с пламенна реч за успехите на фирмата при вашето непосредствено участие… и всичко това с въодушевление и грамотно.

  1. Закон за категория

Лидиращата марка трябва да движи напред категорията, а не самата себе си.

Много години назад компанията «Джонсън енд Джонсън» - водещ производител на детски шампоан – осъществи ширка програма за маркетинг, опитвайки се да привлече към своята продукция вниманието на възрастните. «За ежедневно миене на главата ви е необходим мек шампоан. Но кой шампоан е по-мек от детския?» Супер! Една фраза превърна детския шампоан в лидираща марка за възрастни.

Вие седите на диета от овесени ядки? Вие не искате да готвите на мъжа и децата картофи, супи и да печете палачинки… Вие просто не можете спокойно да гледате как те изяждат всичките тези вкусотии! Нека организираме правилна реклама на овесените ядки! Първо, мъжа ви има гастрит, с който отдавна е време да се бори... с каши сутрин. Второ, дъщеря ви има пубертетски пъпки, а това означава, че е време да яде (и самостоятелно да приготвя!) салата на красотата: овесените ядки се потапят в мляко, в салатата се настъргват моркови, ябълки, добавя се мед, сок от лимон и гръцки орехи… Е, вие и сами знаете не по-лошо от мен…

  1. Закон на името.

В крайна сметка марката е само име.

На марката й трябва звучно, ярко, кратко, притегателно име.

«Ксерокс»

«Мерцедес»

«Канон»

«Сони»

Излежда просто. Но хората толкова често недооценяват значението на името на марката, наивно полагайки, че важното е качеството.

А в същото време нечие име работи за успеха..

Бизнесмен в самолета случайно се оказал седящ редом до красива жена. Те кратко се поздравили, и той забележил, че красавицата чете книга за сексуалната статистика. Бизнесменът я попитал за това, а тя отговорила:

- Това е много интересна книга за сексуалната статистика. Представете си, установено е, че американските индийци имат обикновено най-дългите пениси, а на полските мъже са с обикновено най-големия диаметър. Между другото, казвам се Джилл. А вие?

Той:

- Приятно ми е да се запознаем, казвам се Зоркото Око Ковалски.

А още така обичаме да се гордеем със заслугите на своите предци, да носим родово име, даже ако то звучи като проклятие, че да ни убедите да вземем псевдоним е практически невъзможно. И само жените, подсъзнателно възприемащи себе си като собственост на мъжа, преминаваща от бащата към мъжа, с лекота и гордост се съгласяват да носят фамилията на съпруга, даже ако тя е неблагозвучна.

Но звездата не е такава. Звездата е самоценна. И на нея не й е нужно нито името на клана й или идиотската фамилия на съпруга. На звездата й трябва ефектен псевдоним, който с времето ще се срастне с нея, като втора кожа. Нека. Той ще бъде прост, но запомнящ се…

Помнете, вашата марка започва от вас. Също както и вашият род!

  1. Закон на продължителността и промяната

Най-добрият начин да разрушите марката – да я разтягате до безкрайност

Марките могат да се променят, но в изключителни случаи и много внимателно. А най-добре все пак да позволите на вашата марка да остава такава, каквато е. Но ако чувствате, че земята потъва под краката ви, че вие губите известност – рискувайте – създайте нова марка, «отричайки се от стария свят». Но ако земята под краката ви е непоколебима, стойте твърдо и не правете глупави експерименти. Най-доброто е враг на доброто.

Ако сте спечелили марката  «добрата съпруга», не си струва да започвате развитието на марката «съвършена любовница на вашия съсед»… Едва ли такава маркетингова политика ще се хареса на вашия мъж, тя по-скоро ще разруши репутацията на първата марка. Така че бъдете последователни в постъпките си.

  1. Закон за съдружеството

За да създадете категория, марката трябва да сътрудничи със себеподобни.

Често става така, че над здравия смисъл удържа връх егоизма и завистта. Доминиращата марка почти винаги се стреми без остатък да подчини на себе си съответния сектор на пазара.

За да бъдете на вълна, в курса на събитията и тенденциите, трябва да се сприятелите, сътрудничате, участвате в мероприятията от своя сегмент на дейност. За това младите театри искат да организират фестивали, спортистите – да ходят на състезания, готвачите, фризьорите и барманите да участват в професионални конкурси.

Да бъдете първи сред равни – е най-добрата реклама.

  1. Закон за цвета.

На марката й трябва цвят, противоположен на цвета на основния конкурент.

Ако вие позиционирате себе си като умна жена, а репутацията на блондинките в обществото е подрината от шеги за сексуалните глупачки, не си струва предизвикателно да се боядисвате в бяло русо. Брюнетка е също много секси. Но още и с глава на плещите.

  1. Закон на границите.

В глобален смисъл за брендинга няма предел. Марката не знае граници.

14. Закон на постоянството.

Да създадете марка за една нощ е невъзможно. Успехът идва след години, а понякога след десетилетия…

Искате да станете звезда? Пригответе се за това, че преди да започнете да благоухаете на «Шанел», ще ви се наложи да миришете на пот. Марките се раждат в труд.

  1. Закон на неповторимост.

Най-важното качество на марката е нейната идентичност.

Какво е марката – тя е уникална идея, която вие сте измислили и вложили в главата на потребителя. Марката е УТП – уникално търговско предложение. Така лесно и така сложно.

  1. Закон за естественния изход

Нито една марка не може да съществува вечно. Понякога най-добрия изход – това е автаназията.

Умират всички. Аналоговите фотоапарати в ерата на цифровите снимки, хората в сила на възрастта и болестите, природата по закона на промяна на времената на годината…

Ако вие чувствате, че на вашата марка са започнали да й се клатят зъбите, бъдете милосърдни – убийте я сами и започнете всичко от нулата. Важното е да не сбъркате! С появата на киното и телевизията много хора предричаха смърт на театъра. Той просто стана по-елитарно изкуство, но както и преди не се предава и здраво държи своята ниша. Обаче театърът вече е на не една хиляди години… Вашата марка готова ли е да се състезава с него?

 

Предупреждения и противопоказания

Конструирайки своя собствен мит, бъдете последователни. Позиционирайки се като състоятелен човек, направете акцент върху аксесуарите – не си позволявайте да носите евтини обувки, чанта и часовник. Позиционирайки се като интелектуал, правилно поставяйте ударения според правилата на езика произнасяйте думите, слушайте новини, гледайте образователни програми и четете аналитика. Ако няма какво да кажете, по-добре помълчете с вид на знаещ човек.

На мита трябва да се съответства. Помислете и за това, че маската се сраства с лицето. В началото вие упорито ще я дърпате към себе си одеалото, а след това ще се задушите под него, но няма да можете да се освободите, защото след извесно време успешно конструираният мит ще започне да ви управлява.

Ако вие веднъж излепите успешна форма за своето съдържание, ще ви се наложи да станете достатъчно консервативен човек и да не променяте фасончето на собствения живот. Защото важното е – да ви седи костюмчето.

Домашна работа

  1. Определете целевата аудитория, намерете своето УТП и започнете да конструирате собствен мит.
  2. Изучете законите за създаване на бизнес. Напишете бизнес-план на проекта, който се нарича «Образ на успешния «аз». Започнете работа над създаването на марка. За звездата това е необходимо.

 

 

РЕЗЮМЕ

 

  1. Хората вярват на описания
  2. Митът е това, което никога не е било, никога няма да бъде, но винаги го има. Това, в което вярваме става нашата реалност. А това значи, създавайки мит за себе си, ние се доближаваме до нашия идеал.
  3. Животът – това е само 10% от това, какво се случва с нас, и 90% как реагираме на това.
  4. Истинската звезда – това е марка. Това е проект. И както за всеки нов бизнес се пише бизнес-план, така и за създаване на звезда е необходим такъв план, план, написан по законите за създаване на марка.
  5. На мита трябва да се съответства. Помислете и за това, че маската се сраства с лицето. Отначало вие упорито придърпвате към себе си одеалото, а после се задушавате под него, но не можете да се освободите, защото след известно време успешно конструираният мит започва да ви управлява.

Цялата книга можете да намерите тук



Гласувай:
2


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lvm
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 943514
Постинги: 976
Коментари: 85
Гласове: 1963